Anass Berdhe
Overslaan naar content

"Het is prachtig om een motivator en stimulator te zijn"

Anass Berdhe, Onderwijskundige

Anass Berdhe

Een geboren optimist en een sociaal dier in hart en nieren. Dat is Anass Berdhe (1978) ten voeten uit. Hij is fulltime onderwijskundige, fulltime ondernemer, fulltime papa en heeft in deze combinatie de (voor hem) perfecte balans gevonden. Sinds november 2022 is deze enthousiasteling werkzaam bij Gilde Opleidingen, waar hij onderwijsteams en -management adviseert en ondersteunt bij onderwijskundige vraagstukken, onderwijsinnovaties, kwaliteitszorg en examinering. Zijn collega’s loven hem voor zijn dienstbaarheid, behulpzaamheid en bovenal voor zijn geweldige bezieling.

Na afronding van het heao stapt Anass in 2001 het arbeidsleven in bij de ING-bank. Hier wordt hij enthousiast van de servicegerichtheid, het denken in kansen en mogelijkheden en de dynamiek van het ondernemerschap. “Alleen miste ik de maatschappelijke context. Regelmatig vroeg ik me af: wat is nu mijn toegevoegde waarde? Wat beteken ik voor de maatschappij? Dat was een struggle voor me”, vertelt Anass. Via de bank krijgt hij daarom begeleiding van een coach en deze attendeert hem op het onderwijs. “In mijn vrijetijd was ik penningmeester en teamleider bij een zaalvoetbalvereniging. Ik vond het prachtig om een motivator en stimulator te zijn voor deze jongeren in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar. Ze keken tegen me op. Ze zagen me als rolmodel. In die tijd heb ik ontdekt hoeveel voldoening ik krijg van werken met tieners.”

De bewuste overstap naar het onderwijs

Na acht dienstjaren in het bankwezen maakt hij héél bewust de overstap naar het onderwijs. In 2009 gaat hij aan de slag als docent economie voor de opleiding Medewerker Bank- en Verzekeringswezen bij het Koning Willem I College in Den Bosch. “Dat was ontzettend spannend! Ik gaf veel ‘zekerheden’ op, maar was overtuigd dat ik een gelukkiger mens zou worden.” Nu, veertien jaar later, mogen we stellen dat dit inderdaad zo is. Als rasechte en bevlogen onderwijsman voelt hij dat zijn mening en tomeloze inzet ertoe doen. “Ik heb dan ook vrij snel promotie gemaakt, vooral vanwege mijn temperamentvolle elan en gedrevenheid. Bij het Arcus College in Heerlen kon ik twee jaar later beginnen als onderwijskundige. Omdat ik lesgeven té leuk vond, heb ik zelf voorgesteld dit parttime te doen. Op die manier behield ik binding met de werkvloer en kon ik onderwijsvernieuwingen beter implementeren.”

Het leerrendement van de lessen

Als docent focust Anass zich op het leerrendement van zijn lessen. “Als je als docent in staat bent op je lessen te reflecteren en te beoordelen wat van jouw lesstof werkelijk is blijven hangen, dan kun je de leerresultaten van je studenten positief beïnvloeden. Die resultaatgerichte mentaliteit heb ik vanuit de bank meegekregen. Ik trok het me ook persoonlijk aan wanneer studieresultaten tegenvielen. Ik deed dus alles om de lessen boeiend te houden.”

Een ander facet wat zijn bijzondere aandacht heeft is het pedagogisch leerklimaat. Kenmerkend daarvoor is rust, structuur en gelijkwaardigheid. Het boek ‘De Geliefde Leraar’ geeft hem veel inspiratie over de invulling van zijn enthousiaste docentschap. Als geboren Marokkaan, die als baby van negen maanden met het gezin verhuist naar Nederland en opgroeit in Maastricht, vindt hij integratie met behoud van eigen cultuur erg belangrijk. “Het omarmen van verschillen maakt het leven alleen maar rijker. Ik word bestempeld als een enthousiast, fijn mens met een open persoonlijkheid. Toegankelijk, empathisch en optimistisch. Ik vind de relatie en wederzijds respect heel belangrijk. Het naar elkaar luisteren en elkaar helpen waar je kunt.”

Tijd om te ondernemen

De midden veertiger loopt over van energie en is snel geënthousiasmeerd. Wanneer een vriend een ijssalon in Eindhoven opent, helpt Anass hem met verschillende zaken. Dit resulteert erin dat hij zelf in 2018 een zaak begint in “premium macarons, vers bereid schepijs, origine chocolade en heerlijke koffie”, zoals hij het zelf omschrijft. “Ik dacht ik heb toch tijd over”, lacht hij. “Ik word hier zo blij van. Het is een verlengde van mijn docentenrol, want ik begeleid veel jonge medewerkers en maak hen wegwijs in het leven. Mijn enthousiasme werkt aanstekelijk en motiverend.”    De onderwijskundige annex ondernemer heeft een scherp zakelijk inzicht, maar is echt een warmhartig mensenmens. Samen met zijn broer (die ook in het onderwijs werkt) start hij in april 2022 een tweede filiaal in Venlo: Ice & Macaron Chef.  Zelf woont hij met zijn vrouw en vier kinderen vanaf 2018 in Roermond, om de hoek bij Gilde Opleidingen. “Toen is mijn liefde voor deze organisatie ook ontvlamd. Door de verschillende locaties, voelt elke school als een lokale, kleinschalige leeromgeving. Ze delen dezelfde ambitie, visie en er is meer persoonlijk contact tussen zowel studenten als collega’s”, aldus de energieke man.  

Duidelijke verschillen met andere werkgevers

Hij speelt meteen met de gedachte om te solliciteren. Helaas zorgt de covidperiode voor wat vertraging. Tijdelijk, want enige tijd na de laatste lockdown treedt Anass in dienst bij Gilde Opleidingen als onderwijskundige. “Hier voel ik me thuis. Ik zie duidelijke verschillen met andere werkgevers. Deze organisatie werkt met een professioneel doorstroombeleid voor medewerkers, met opleidingen en trajecten voor persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat vind je zeker niet overal”, zegt hij. Hij voelt zich absoluut bevestigd in zijn keuze.  De sfeer vindt hij relaxt, geborgen en eensgezind. Hij ervaart een fijne balans tussen werk en privé. “Als er al vreemd naar me gekeken wordt, is dat vooral omdat ik vaak en veel over het onderwijs praat. Nooit vanwege mijn achtergrond. In deze organisatie werken veel mensen met een migratieachtergrond; het is een duidelijke afspiegeling van de maatschappij op alle niveaus. Naast kwaliteit en kunde is diversiteit en kansengelijkheid duidelijk een thema”, constateert hij. “En niet alleen op papier. Rondom de recente aardbeving in Marokko hebben bijvoorbeeld veel collega’s hun medeleven getoond en ook op de interne site is hier aandacht aan besteed. Die warme belangstelling sterkt het gevoel van binnen dat je echt wordt gezien en gewaardeerd.”  Benieuwd naar de verhalen van Anass' collega's? Je vindt ze hier!