“Geen enkele student mag thuis zonder perspectief op de bank zitten”, stelt Dymphy Engels (51), teammanager bij Gilde Opleidingen in Geleen. Om die missie te laten slagen, kijkt de creatieve Hornse verder dan de muren van haar eigen mbo-school. “Samen met het werkveld en andere netwerkpartners in de regio zetten we een stap extra zodat de student op de juiste plek terechtkomt.”
Dymphy ziet zelden beren op de weg. Haar vizier staat open, zij denkt in mogelijkheden. Toen de teammanager hoorde over het nijpende tekort aan kraamverzorgenden in Limburg, zag ze voor Gilde Opleidingen en de regio een kans die ze niet kon laten schieten. “Op dit moment is er in Limburg nergens een volledige opleiding tot kraamverzorgende. In het derde leerjaar van onze opleiding Verzorgende-IG krijgen studenten nu een verdieping in de kraamzorg. Maar dat is ontoereikend om aan de hedendaagse eisen in dit werkveld te voldoen.”
Zo werd in haar hoofd het idee geboren voor een nieuwe mbo-opleiding Kraamverzorgende op niveau 3. “Hiermee kunnen we het potentieel dat er is benutten en de regio veel meer vakmensen bieden. Goed gekwalificeerde mensen die zorgen voor een goede en veilige start voor het pasgeboren kind en z’n ouders”, zo licht de teammanager toe.
De kracht van samen
Dymphy is geen leidinggevende geworden om anderen te vertellen hoe je zo’n opleiding moet vormgeven. Integendeel. Zij deelt haar ideeën en haar enthousiasme, brengt experts bij elkaar en zet eenieder in z’n kracht om het maximale resultaat te bereiken. “Als onderwijs kunnen wij van alles bedenken, maar als dat niet aansluit bij de vraag van de arbeidsmarkt heeft het geen enkele zin. Daarom hebben we deze nieuwe mbo-opleiding samen met kraamzorgorganisaties en andere netwerkpartners in deze regio ontwikkeld.”
We gaan samen nieuwe kraamverzorgenden opleiden. Waar het kan, leren zij het vak met ondersteuning van een coach in de beroepspraktijk. De opleiding sluit volledig aan bij de wensen en eisen van deze tijd. “Naast de medische zorg staat het welzijn van de ouders en baby centraal. Denk aan het geven van voorlichting. En het signaleren en verwijzen bij specifieke vragen of complexe situaties.”, vertelt Dymphy.
Ruimdenkende geest
Als verbinder en aanjager – “Ik voel me geen leider” is zij volledig op haar plek bij Gilde Opleidingen. Haar positieve spirit werkt aanstekelijk. “Het afgelopen jaar zijn we als team aan de slag gegaan met nieuwe, creatieve werkvormen waarbij de docent de rol heeft van coach. Hiermee sluiten we nog beter aan bij onze zorgstudenten. Verder bieden we serieus maatwerk voor studenten die zijn afgehaakt of dreigen uit te vallen. Meer dan ooit kijken we naar het totaalplaatje. Wat heb jij als student nodig? Waar word je blij van? Hoe zorgen we ervoor dat je op de juiste plek terechtkomt? Een passende baan of opleiding of de juiste zorg en begeleiding. Die plek kan voor iedereen anders zijn. Daarom is het zo belangrijk dat we met een breed vizier naar de student kijken en goed samenwerken met onze partners.”
Dymphy wordt oprecht enthousiast van alle ideeën die om haar heen ontstaan. “De mensen in mijn team zijn bijzonder creatief. Het enige wat ik doe is hen de ruimte geven en focussen op wat er goed gaat. Vanuit een ruimdenkende geest ontstaan de mooiste initiatieven, zo is mijn ervaring.”
Benieuwd naar de verhalen van Dymphy's collega's? Je vindt ze hier!