Marlou Bouten
Overslaan naar content

"Ik wilde mijn horizon verbreden, zodat ik breder inzetbaar ben op de arbeidsmarkt"

Marlou Bouten-Van den Beuken, Senior-instructeur Gilde Wellness & Beauty college & Docent Nederlands in spé

Marlou Bouten-Van den Beuken (42) uit Meterik begint haar carrière als kappersinstructeur bij Gilde Opleidingen, waar ze met veel plezier studenten begeleidt in het kappersvak. Toch blijft er iets knagen: haar liefde voor taal. Om haar horizon te verbreden en nóg meer voor haar studenten te kunnen betekenen, is Marlou gestart met een studie tot docent Nederlands. “Binnen het mbo zie ik een enorme behoefte aan taalondersteuning. Ik wil mijn kennis en ervaring inzetten om studenten ook taalvaardiger te maken.” 

De jonge Marlou droomt ervan een eigen kapsalon te hebben en haar creativiteit daarin kwijt te kunnen. Ze voltooit met succes de kappersopleiding, maar vanwege kapperseczeem moet ze haar plannen aanpassen. Ze besluit haar liefde voor het vak te gebruiken in een andere rol: het overdragen van haar kennis als instructeur. In 2012 komt ze bij Gilde Opleidingen terecht, waar ze nu met veel enthousiasme studenten leert hoe zij hun passie voor haar en schoonheid kunnen omzetten in een toekomst als kapper.

Haar werk met studenten inspireert haar dagelijks en ze geniet ervan om hen stap voor stap te zien groeien. “Ik merk hoe belangrijk goede begeleiding en persoonlijke aandacht zijn, zeker bij mbo-studenten. Zij hebben vaak net wat meer behoefte aan ondersteuning”, vertelt ze. Maar het vak Nederlands is altijd blijven kriebelen. “Ik vond het altijd al heerlijk om met taal bezig te zijn, zinnen te ontleden, te schrijven en altijd op zoek te zijn naar de juiste woorden.”

Een nieuwe uitdaging

De beslissing om zich te verdiepen in het vak Nederlands komt na een periode vol reflectie. “Ik wilde mezelf een nieuwe uitdaging geven en ik zag steeds duidelijker de waarde van taalvaardigheid in de carrière van mijn studenten”, legt ze uit. “Door mijn eigen passie voor taal kan ik hen helpen groeien, niet alleen in het kappersvak, maar ook in hun Nederlandse taalvaardigheden.” Sinds vorig jaar reist ze iedere donderdag naar de HAN in Nijmegen om de opleiding tot docent Nederlands te volgen. “Het voelt geweldig om zelf weer te leren. Mijn manager, Twan Krebbers, stimuleerde me vanaf het begin om deze stap te zetten, en dat maakt het een stuk makkelijker.” Door haar opleiding kan ze haar taalvaardigheid naar een hoger niveau tillen en die kennis straks delen met haar studenten.

Taal als basis voor groei

Marlou merkt op dat taalvaardigheid een essentieel onderdeel is van het mbo-onderwijs en dat studenten hierin vaak nog veel kunnen groeien. “In de praktijk werken we met diagnoseplannen, die studenten invullen voorafgaand aan een behandeling. Dat gaat niet altijd even soepel. Als ik de taalfouten zie, begint het toch wel te jeuken. Met mijn diploma op zak kan ik studenten straks helpen hun taalvaardigheid te verbeteren. En met het tekort aan docenten Nederlands voelt het bovendien urgent om hieraan bij te dragen.”



Door haar ervaring met pedagogische begeleiding en het opbouwen van het zelfvertrouwen van haar studenten, ziet Marlou deze rol als een mooie uitbreiding van haar werk. “Ik weet hoe ik jongeren kan motiveren en begeleiden - en ik kijk er erg naar uit om mijn lessen vanuit mijn nieuwe kennis over het vak Nederlands vorm te geven. Mijn doel is om een docent te zijn die studenten zowel in hun vak als in taal kan laten groeien. Het kritisch blijven op mezelf en continu willen verbeteren maakt dat ik altijd naar nieuwe manieren zoek om mijn studenten te inspireren.”

Benieuwd naar de verhalen van Marlou's collega's? Je vindt ze hier!