Overslaan naar content

"Pionieren, dat zit er bij mij gewoon in"

Tim Durawski, docent Mediavormgeving bij Gilde Opleidingen

De creatieve vormgever in Tim Durawski zei dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. En dus maakte de pionier uit Herkenbosch twee jaar geleden een carrièreswitch binnen Gilde Opleidingen. De medewerker online communicatie werd docent Mediavormgeving. Het bleek een gouden greep.

De zomer van 2021 is net voorbij als Tims leven een onverwachte wending neemt. Op zijn werk bij Gilde Opleidingen in Roermond wordt hij aangesproken door collega Marc Miller, docent Mediavormgeving. ‘Ik ga binnenkort met pensioen en jij bent mijn opvolger’, zo deelt Marc hem met een knipoog mee. Tim schiet in de lach: “Ik geloof dat je hartstikke gek bent.”

Eenmaal thuis blijven de woorden door zijn hoofd zingen. Docent worden. Hoe langer Tim erover nadenkt, hoe meer het begint te kriebelen. “Ik was toe aan iets nieuws”, zo memoreert hij. “Sinds 2008 werkte ik met veel plezier in het team van Marketing & Communicatie. Eerst als communicatiemedewerker en webmaster, de laatste jaren vooral als projectleider van online campagnes. Ook leuk, al merkte ik dat ik in die rol mijn creativiteit onvoldoende kwijt kon. Als grafisch vormgever met adhd denk ik de hele dag door in beelden. Mijn brein heeft een uitlaatklep nodig, ik moet iets kunnen maken.”

Schot in de roos

Zijn leergierigheid geeft de doorslag. Tim start met de opleiding PDG (Pedagogisch Didactisch Getuigschrift), een hbo-traject van anderhalf jaar waarin hij werken en leren met elkaar combineert. Daags na zijn eerste schooldag staat hij bij Gilde Opleidingen al voor de klas, samen met docent en werkbegeleider Marc die hem stapje voor stapje wegwijs maakt in de praktijk.

Tims nieuwe bestemming in het mbo blijkt een schot in de roos. Als docent Mediavormgeving kan hij zijn liefde voor het grafische vak combineren met zijn interesse in pedagogiek en didactiek. “In mijn woonplaats Herkenbosch was ik jarenlang leider bij Jong Nederland. Werken met jeugd heeft me altijd getrokken. Ik vind het erg leuk om jongeren te begeleiden en iets te leren. Daarbij valt er met tieners altijd wel iets te lachen. Ook dát is belangrijk. Om goed te kunnen presteren moet je op z’n tijd lol maken.”

Vijf dagen in de week gaat hij naar eigen zeggen lachend naar zijn werk. “Ik zie mezelf niet als docent, ik ben een coach. Sta naast mijn studenten en probeer hen te motiveren op een manier die bij hen past. De een heeft een stimulerend woord nodig, de ander juist een luisterend oor. Belangrijk is dat je jongeren serieus neemt en als gelijke behandelt. Zo verdien je hun respect en gaan ze naar je luisteren.” Dan lachend: “Hoe jong ik mezelf ook voel, studenten zien mij niet meer als twintiger. Een paar van hen lopen nu stage bij het team Marketing & Communicatie, op dezelfde plek waar ik eerder werkte.”

Pionieren

Didactisch probeert docent Tim steeds zijn grenzen te verleggen. “Ik vind het heerlijk om ’s avonds op zoek te gaan naar nieuwe dingen die ik overdag kan toepassen in mijn lessen. Dat zit er bij mij gewoon in. Ik ben een pionier, wil blijven leren en neem nieuwe informatie op als een spons.

Als het op de ene manier niet lukt bij een student, zoek ik naar een andere methode die wél werkt. Zo kan ik dus ook als docent mijn creatieve ei kwijt. Sterker nog: ik ben creatiever dan ooit. In mijn lessen probeer ik studenten nu bijvoorbeeld 3D en zelfs 4D te laten denken. In een workshop die ik heb ontwikkeld, leren zij hoe een animatie zich in de tijd ontwikkelt”, vertelt de docent die in zijn vrije tijd videoproducties voor muziekbands maakt.

De afgelopen twee jaar ontdekte Tim ook talenten in zichzelf waarvan hij het bestaan nog niet wist. “Aanvankelijk zag ik er tegenop om studenten te begeleiden die extra zorg en aandacht nodig hebben. Maar na een aantal positieve ervaringen weet ik inmiddels hoe ik dat moet aanpakken. Hoe ik een gesprek in de positieve richting kan sturen die ik voor ogen heb. Dat geeft heel veel voldoening.”

Groeien in je vak

Het belangrijkste wat Tim als docent heeft geleerd, is om regelmatig in de spiegel te kijken. Reflecteren, noemt hij dat. “Soms loopt een les of een gesprek niet zoals je had gehoopt. Dan is het goed om even een stapje terug te zetten en jezelf een paar vragen te stellen. Wat is er gebeurd? Hoe heb ik dat ervaren? En het belangrijkste: wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat het de volgende keer beter gaat. Ik kan je zeggen: dat werkt écht.”

Benieuwd naar de verhalen van Tims collega's? Je vindt ze hier!