Skip to content

"Geef jongeren de ruimte om te ontdekken en groeien"

William Crommentuijn, Docent consumptieve technieken

William Crommentuijn

William Crommentuijn (42) denkt graag buiten de gebaande paden. Bij Gilde Opleidingen krijgt en benut hij die creatieve ruimte naar hartenlust. De docent ‘consumptieve technieken’ bij Gilde Food & Hospitality College in Venlo maakt van zijn lessen één grote ontdekkingsreis; voor zijn mbo-studenten én hemzelf. Williams nieuwste creatie is een belevingstuin waar elke kok en restaurantmanager van gaat watertanden. Het leslokaal van de toekomst.

Nog niet zo lang geleden werd jonge, aanstormende koks en horecamanagers verteld welk gerecht ze moesten maken. Het recept lag klaar, de studenten hoefden de aanwijzingen maar uit voeren. De creatieve kok in docent William werd er niet echt gelukkig van, zijn pupillen evenmin. En dus besloot hij te breken met deze traditie. In de keuken van de brasserie aan de Laaghuissingel krijgen zijn studenten tegenwoordig de volle ruimte. Ruimte om hun fantasie aan te spreken, om te ontdekken en groeien. “Zodra zij de basisvaardigheden onder de knie hebben, laat ik hen langzaam los. “Ik geef mijn studenten kaders mee - bijvoorbeeld: maak een lekkere soep - en leg ingrediënten op tafel. Vervolgens gaan ze samen aan de slag. Ze onderzoeken, experimenteren, werken samen en maken keuzes. Al werkend en lerend ontwikkelen ze samen de menukaart voor het restaurant. Prachtig om te zien. Als coach geef ik aanwijzingen en stuur ik bij waar nodig. Dat is gewoon genieten. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik bijna alleen maar dingen doe die ik leuk vind”, aldus William die 42 jaar geleden in de Deurnese Peel werd geboren en tegenwoordig in Blerick woont. Om zijn lessen uitdagend en bij de tijd te houden, zoekt William voortdurend naar nieuwe, interactieve leervormen. De praktijkkeuken doet in dit verband steeds vaker dienst als theorielokaal. William: “Vroeger maakte ik een PowerPointpresentatie om studenten kennis te laten maken met verschillende groenten. Nu neem ik ze mee naar de keuken. Op de werkbanken leg ik allerhande groenten kriskras door elkaar; uigewassen, koolsoorten, stengel- en bladgroenten, noem het maar op. Aan de studenten de vraag om ze een voor een te benoemen en in productgroepen bij elkaar te leggen. Zo hebben ze alle groenten in hun handen gehad. Tussendoor leg ik uit wat je er in de keuken zoal mee kunt doen”, vertelt William die ook stagiaires uit het hbo voorbereidt op een baan als docent.

Belevingstuin 

De creatieve duizendpoot zit geen moment stil. Vorig jaar kwam William op het idee om belevingsgericht leren nog een extra dimensie te geven. Wat dat voor horecastudenten betekent, zie je wanneer je via de personeelskamer het buitenterrein inloopt. De binnenplaats is omgetoverd tot een moes- en kruidentuin van 350 vierkante meter met kweekbakken, een tuinderskas en zelfs een kleine boomgaard. “Op deze manier kunnen de studenten zien hoe de producten waar zij binnen mee werken, buiten groeien en bloeien. De gewassen worden verwerkt in de gerechten. De bloemen die we zaaien staan in het voorjaar op tafel in het restaurant en de brasserie. Er zijn schaduwplekken met zitjes zodat docenten buiten les kunnen geven of waar we gasten voor het restaurant kunnen ontvangen. Midden in de tuin staat een grote stamtafel met een wasbak. Hier kunnen we samen gerechtjes maken en proeven. Om maar aan te geven dat het geen gewone tuin is. Het is een plek waar je elkaar ontmoet en graag wil zijn. Nu verzorgt een oud-conciërge het onderhoud van de tuin, de bedoeling is dat we ook onze studenten bij de teelt betrekken”, zo kijkt de docent alweer vooruit naar de toekomst.

Ruimte voor fouten

De locatie Laaghuissingel 4 van Gilde Opleidingen voelt als zijn tweede thuis. Tussen 1997 en 2002 leerde William hier zelf de kneepjes van het horecavak, als Zelfstandig Werkend Kok en Horecaondernemer Manager. Als kind keek ik ademloos toe hoe tv-kok Cas Spijkers zijn gasten in no time een heerlijk gerecht voorschotelde. Dat wil ik ook, dacht ik.” Uiteindelijk koos hij toch voor het onderwijs. “Ik hou enorm van koken. Maar er is niets mooiers dan om dat samen met jongeren te doen. Om hen te zien groeien en iets mee te geven voor later. Ik leer ook elk dag van hen. De open blik waarmee zij naar de wereld kijken. Jongeren lopen over van de ideeën, je moet ze alleen op de juiste manier prikkelen. Hoe? Door hen serieus te nemen, niet te veroordelen en je te verplaatsen in hun belevingswereld. En vooral door studenten de ruimte geven. Ruimte om te ontdekken en fouten te maken. Soms mislukt er wel eens iets, daar leren we van. Soms word je juist verrast door een nieuwe creatie. De school moet een veilige omgeving zijn waarin jongeren zich vrij kunnen ontwikkelen.” Benieuwd naar de verhalen van William's collega's? Je vindt ze hier!