Overslaan naar content

"Ik bruis van ideeën en breng graag mensen bij elkaar om samen te pionieren"

Janske Castelijns, docent-coach sociaal werk bij Gilde Opleidingen op locatie Venray

Een onderzoekende en creatieve onderwijsmaker, zo omschrijft Janske Castelijns zichzelf. Ze werkt bij Gilde Opleidingen als docent-coach sociaal werk op locatie Venray en vult deze functie aan met organisatiebrede innovatietaken. Een mooie uitdaging voor deze enthousiaste Brabantse die zich graag laat inspireren door andere mensen, door nieuwe kennis en onconventionele ideeën. Zowel binnen de welzijnsopleidingen als in alle andere takken van sport zet ze het liefst baanbrekende stappen.

Tijdens haar studie oriënteert ze zich nog maar net op haar carrièrewensen wanneer haar oog valt op een vacature bij Gilde Opleidingen. Ze solliciteert en start in het voorjaar van 2004 als docent Sociaal Pedagogisch Werk. “Ik kwam in zo’n warm bad terecht. Het voelde vanaf dag één zó goed dat ik nooit meer ben weggegaan”, vertelt ze. “Sinds die tijd is geen dag hetzelfde geweest. Deze organisatie biedt zoveel afwisseling. De opleidingen ontwikkelen zich, de onderwijsaanpak verandert, collega’s komen en gaan, elk schooljaar arriveert een nieuwe lichting studenten. Alles blijft constant in beweging. Dat bruisende aspect spreekt me enorm aan. En, als er even geen activiteit is, zorg ik zelf wel voor de dynamiek”, aldus Janske.

Ze is te nieuwsgierig aangelegd om zaken niet van alle kanten uit te diepen. “Ik verveel me eigenlijk nooit; heb ook geen moeite om zelf stimulans te creëren. Overal zie ik kansen die ik wel verder wil onderzoeken”, legt ze uit. Janske beschikt dan ook over veel creativiteit in denken en doen. Ze is erg vindingrijk. “Ik bruis van ideeën en breng graag mensen bij elkaar om samen te pionieren en zo ambities mogelijk te maken. Vanwege mijn innovatietaken kom ik in aanraking met collega’s van andere opleidingen en diensten binnen Gilde Opleidingen. Dat vind ik inspirerend en leerzaam. Zo heb ik allerlei teams bezocht om de visie op leren te implementeren en diverse, ‘Gilde-brede’ inspiratiesessies georganiseerd.”

Een zeer onderzoekende geest

Ze beschrijft haar baan als veelzijdig en zelfstandig. Een baan met een fijn, groot netwerk binnen en buiten school. “Allemaal contacten die ten grondslag liggen aan mijn vooruitstrevende visie op onderwijs. Hoewel ik van nature al een zeer onderzoekende geest heb, is deze door de masteropleiding Pedagogiek die ik deed, nog verder tot bloei gekomen. Ik moest een innovatie implementeren door praktijkgericht onderzoek te doen. Hierdoor ga je samen met collega’s echt de diepte in en kun je iets fundamenteels veranderen. Dit heeft mijn fascinatie voor het vak nog meer aangewakkerd.”

Zelf noemt ze dat de winst van haar overheersende karaktertrek. “Nieuwsgierigheid leidt alleen maar tot meer nieuwsgierigheid. Als je onbevangen en oordeelloos inhoud geeft aan je werk, sta je open voor magie. Je ziet dan verrassende kansen en weet deze om te zetten in innovatieve ontwikkelingen”, vat ze in mooie woorden samen. “Voor het project GO Onderzoekt heb ik samen met een collega een podcast opgenomen over nieuwsgierigheid. In eerste instantie om collega’s extra te prikkelen. Als gevolg hiervan haal ik binnen Gilde Opleidingen nu meer enthousiaste verhalen op die we over alle locaties en clusters delen. Zo werkt inspiratie nu eenmaal.”

Werken vanuit kerncompetenties

Het spreekt voor zich dat ze zichzelf ook blijft uitdagen. “Als kind was ik altijd al in de weer met creëren, zag veel beroepsmogelijkheden in uiteenlopende kunstzinnige disciplines. Uiteindelijk heb ik ontdekt dat ik in deze functie uitstekend alle creatieve energie kwijt kan. Ik werk dagelijks vanuit mijn kerncompetenties. Zo blijf ik heel dicht bij mezelf”, concludeert Janske. “Binnen de organisatie – waar toch veel regels gelden – krijg ik daarvoor ook alle ruimte. Ruimte voor de integere rebel in mij die inventief is, denkt in mogelijkheden en altijd een oplossing weet te vinden om nieuwe wegen te bewandelen.”

Ze waardeert het enorm dat de organisatie zoveel biedt op het gebied van persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. “Alles met het doel om te binden en te verbinden. Dat is eveneens mijn opdracht: mensen met elkaar verbinden, studenten, maar ook kansen en wensen, vragen en oplossingen. Serieus, voor mij verloopt geen dag op de automatische piloot. Godzijdank.”

Met een bijna chronisch enthousiasme zet Janske haar schouders onder haar taken. Ze ziet haar werk als één groot avontuur. “Na bijna twintig jaar ben ik nog steeds niet aan het indommelen. Integendeel! Ik ga iedere dag met nog meer bezieling en gedrevenheid aan de slag.”

Benieuwd naar de verhalen van Janske's collega's? Je vindt ze hier!